Pro jaký terén jsou RAXy dobré? |
Poradna
|
Využití SkiRAXů se odvíjí od zájmu a stylu jejich vlastníka. Jsou používány jak na sjezdovkách, tak v extrémních terénech. Styl jízdy diktuje lyžím RAX jezdec.
|
Čím se RAXy liší od krátkých lyží typu bigfoot, snowblade? |
Poradna
|
Bezesporu nejzajímavější jsou na Ski RAX jejich jízdní vlastnosti – snadná ovladatelnost a posílená stabilita. První jmenované mají společné se všemi krátkými typy lyží, jejich stabilita je však díky originální koncovce jedinečná a s ostatními kraťasy nesrovnateně lepší. To platí i v porovnání s normálními dlouhými lyžemi.
|
Od kdy můžou na lyžích RAX jezdit děti? |
Poradna
|
Naší nejmenší testovací jezdkyní byla pětiletá Zuzka pavoučí tělesné konstrukce, tehdejší výška snad jen 120 cm. Právě proto, že měla (a vlastně pořád má) slabé nožky jak strunky, kvituje s povděkem lehkou ovladatelnost těchto lyží.
|
Jsem začátečník. Jaké RAXy si mám pořídit? |
Poradna
|
Pokud jste začinající lyžař, je pro vás určen typ Dancer.
Je ale také potřeba vzít v úvahu faktor hmotnosti jezdce. Pro lyžaře vyšší váhové kategorie je vhodnější typ Skater, který je širší a tvrdší než Dancer.
|
Poradna
|
Díky této obecné vlastnosti můžou na Ski RAX jezdit i lyžaři s bolavými koleny, Jeden pán je odzkoušel snad 2 měsíce po operaci menisků a díky ´poslušným lyžím´ RAX se mohl se svou partou lyžařů vypravit na každoroční zájezd i takto krátce po lékařském zákroku.
Snadno ovladatelné RAXy jsou mnohem šetrnější k nohám a zejména kolenům.
Někdy se stává, že ti, kdo je zkouší na našich akcích, po jedné dvou jízdách řeknou, že je bolí nohy víc…, ale zanedlouho pochopí, že na Ski RAX nemusejí působit takovou silou jako na své dlouhé lyže a zjistí, že to jde mnohem snadněji a úplně lehce
Znáte to, dáte na nohy jakékoli nové lyže a než na ně přivyknete, jste jaksi sevření, protože je musíte nejdřív tzv. osahat a zjistit, co umí a jak reagují.
|
Jak se na nich má jezdit – klasiku nebo carving? |
Poradna
|
Poslušné lyže RAX mají carvingový profil a umí dobře ´kárvovat´, ale je možné na nich uplatňovat i klasiku. Jezděte na nich prostě tak, jak je to pro vás příjemné a tak, jak chcete. Tyhle lyže vás ve všem poslechnou.
|
Není ta krátká patka nebezpečná? |
Poradna
|
Vůbec ne. Za patou vázání sice máte nezvykle krátký kousek, ale díky tomu, že má koncovka svislé výstupky, zajistí dokonce lepší stabilizaci lyže RAX než patka klasických lyží – ta má navíc při větším záklonu tendenci podklouznout.
Takže co do funkčnosti je koncovka u Ski RAX šikovnější.
Délka, resp. ´krátkost´ naší patky a vlastně celé ,,poslušné lyže,, je příjemná nejen při cestování, ale také např. na velmi prudkém a úzkém svahu, kde je snáze ovladatelná i díky tomu, že vám nezavazí dlouhá lyže – ani vpředu, ani vzadu. Tam, kde je málo prostoru (v lese, mezi skalami), můžete sjíždět třeba jen po koncovce. Nebojte, udrží vás a můžete si regulovat rychlost jízdy i bez toho, že byste se trápili snahou dělat oblouky tam, kde na ně není moc místa.
|
Jsou lyže RAX rychlejší nebo pomalejší než běžné lyže? |
Poradna
|
Na závodní lyže si RAXy rozhodně nechtějí hrát, ale velkou pravdou je, že jezdí podle toho, kdo je má na nohou. Dušanovy ´poslušné lyže´ jsou proto mnohem rychlejší než ty moje.
Setkali jsme se jak s názorem, že jsou pomalejší, ale už byly zhodnoceny i slovy: „Na mě už to není, je to moc rychlý.“
A jsme zase u toho, že Ski RAX jsou přizpůsobivé, a to nejen různým terénům, ale také stylu jízdy konkrétního RAXisty.
|
Poradna
|
Pokaždé, když nám sem tam někdo řekne, že pro něho jsou tyhle lyže pomalé, nám vyvstane v hlavě úvaha, proč je vlastně tak moc uznávaný trend neustálého zvyšování rychlosti lyžování? Není tou správnou prioritou spíše zvyšování ovladatelnosti lyží?
Sjezdovky jsou stále častěji svědkem nepříjemných a mnohdy i tragických nehod lyžařů, kteří při jízdě nebyli schopni zareagovat na momentální situaci, ať už máme na mysli střet s jiným lyžařem, který se napletl do jízdní dráhy, nebo třeba stromem, protože se jim rychlost "vymkla z nohou"?
Stejně tak správně nasazený carvingový oblouk je sice skvělým zážitkem, ale bezpečně z něho ´vystoupit´, rychle změnit jeho průměr – když do jeho dráhy nečekaně vjede třeba malé dítě – snad ani není možné.
Je to obdobné jako při jízdě autem. Závodnička je dobrý a zábavný sluha, ale špatný pán. Základem je svoje auta a lyže (a jiná jezdidla) především spolehlivě ovládat, abychom my i okolí byli v bezpečí.
A také z tohoto hlediska jsou RAXy jedinečné. Umějí velmi rychle zareagovat na váš pokyn a jsou navíc ovladatelné i v situacích, kdy se běžná dlouhá lyže stává neovladatelnou. Když třeba lyžaři při záklonu podklouznou patky a jeho lyže se pak nejen hodně zrychlí, ale hlavně ji mnohdy úplně přestává ovládat a pak většinou následuje pád :-(
|
|
|